[wfp-forms form-id="897" form-style="all_fields" modal="Yes"]
Budúcnosť ľudí zo sociálne slabého prostredia

Budúcnosť ľudí zo sociálne slabého prostredia
Napriek hospodárskemu napredovaniu Európy predstavujú chudoba a deprivácia aj naďalej jeden zo zásadných problémov. V roku 2013 takmer jeden z piatich Európanov, resp. takmer 100 miliónov osôb žilo v hmotnej núdzi, zatiaľ čo 9,6 % občanov EÚ žilo v podmienkach vážnej materiálnej deprivácie. Okrem toho takmer jeden zo štyroch Európanov, resp. 122,9 milióna ľudí, žilo v domácnostiach ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením. Chudoba a sociálne vylúčenie hrozili deťom viac než zvyšku obyvateľstva v 20 z 28 členských štátov EÚ.
Človek môže uviaznuť v chudobe pretože ochorel, mal závažnú haváriu, rozvod alebo inú životnú situáciu, následkom ktorej pride o majetok. No napriek tomu, že spadne, pretrvávajú u neho inštinkty, ktoré mu radia, ako zvládnuť život, ako sa vrátiť naspäť. To je chudoba situačná. Našou doménou je úplne iná chudoba, do ktorej sa človek rodí. Jeho rodičia, jeho starí rodičia boli chudobní a on nemal odkiaľ získať inštinkty strednej triedy. Človek narodený do generačnej chudoby sa ocitá v bludnom kruhu. Od raného veku nedostane dary, ako dostávame my v strednej triede. Vyrastá v toxickom strese, ktorý oslabuje rast jeho mozgu. Nie je dobre pripravený na školu, väčšinou sa mu ju nedarí dokončiť alebo ju dokončí veľmi slabo. A potom sa mu nedarí v práci. Jeho deti sa zase rodia do chudoby a je to začarovaný kruh.
Pozrime sa na najefektívnejšie prístupy, ktoré pomáhajú nielen z našich skúseností, ale aj zo skúsenosti zo sveta. Základná trojčlenka je vzdelávanie, práca a bývanie.
So vzdelaním treba začať čím skôr, v dospelosti je veľmi malá šanca, že uspejeme. Rekvalifikačné kurzy sú finančne náročné, pričom ich efekt je nižší. Školiť človeka, ktorému chýba predchádzajúce vzdelanie, je ako stavať strechu bez základov. V školskom veku je to už efektívnejšie. Ak deti chytí dobrý učiteľ, majú väčšiu šancu. Deťom z chudobných osád sa treba venovať už pred nástupom do školy, lebo do nej nastupujú so sklzom. Preto sa dnes vedie debata o povinnej škôlke a jeden povinný rok sa už schválil.
V našich chudobných osadách majú deti pri nástupe do školy dvoj – trojročné mentálne zaostávanie. Prvýkrát v živote vidia knihu, nepoznajú farby, tvary, všetko sa začínajú iba učiť. Zatiaľ čo ich rovesníci sa naučia čítať a písať počas prvého ročníka, oni iba dobiehajú základy. Nehovoriac o hygienických očakávaniach, ktoré v školách sú. Všetky školy aj všetky inštitúcie sú stavané podľa pravidiel strednej triedy, nie podľa pravidiel chudoby. Pre deti z prostredia chudoby je to úplne neznámy svet.
Ruka v ruke so vzdelaním ide bývanie. Keď majú deti doma zlé podmienky na bývanie, ovplyvňuje to ich učenie sa. Odvíja sa to od toho, koľko ľudí žije v jednej miestnosti, či majú miesto na pokojné učenie sa, či majú pitnú vodu, či sa majú kde okúpať, osprchovať, aby mohli prísť do školy pripravené.
Ďalšia časť je práca. Akonáhle ľudia nemajú prácu, tak nemajú prostriedky na lepšie bývanie, neinvestujú potom ani do vzdelávania. Je to začarovaný kruh. Na to aby mali dobrú prácu a dobrý príjem potrebujú dobré vzdelanie.
Mnohí nevedia, že tu, v strede Európy v dvadsiatomprvom storočí, máme ľudí, ktorí často pociťujú hlad a zimu. Nevedia, že i dávku v hmotnej núdzi si musia odrobiť cez aktivačné práce. Moja skúsenosť je, že keď som tam, takmer nikdy si odo mňa nepýtajú peniaze ani žiadny dar, ale takmer vždy sa pýtajú na to, či pre nich nemám prácu. Pre nich je ťažšie získať prácu, než pre človeka, ktorý nie je Róm. Viacerí nakoniec rezignujú, lebo sa viackrát pokúšali alebo videli ľudí, ktorí sa pokúšali a neboli úspešní.
Mnoho z týchto rodín žije vo veľmi zlých podmienkach, niekedy dokonca bez strechy nad hlavou. Nemôžu uspokojiť svoje základné potreby – chýba im jedlo, oblečenie a dokonca aj hygienické a čistiace prostriedky. Pre tieto rodiny s deťmi má aj tá najmenšia symbolická podpora obrovský vplyv na život. Materiálna pomoc je potencovaná pocitom obdarovaných, že nie sú zabudnutí, že sa o nich zaujímajú organizácie, ktoré pozná z „veľkého“ sveta reklám a médií.
Chudoba detí sa najčastejšie spája s rozvojovými krajinami a s dôsledkami hladomoru a vojny, ako je hlad, podvýživa, choroby a predčasná smrť. Dnes však chudoba detí, dokonca aj extrémna chudoba, existuje aj v EÚ. Samozrejme to nemení nič na závažnosti chudoby inde. To, ako sa správame k deťom blízko svojho domova, je neoddeliteľne späté s naším postavením globálneho hráča v oblasti rozvoja a humanitárnej pomoci.
Nemôžeme hlásať to, čo sami nepraktizujeme. Zaobchádzanie s deťmi v našich vlastných krajinách sa musí stať prioritou pre náš vlastný rozvoj a tiež naším príspevkom k celosvetovej vízii solidarity a spravodlivejšieho rozdeľovania zdrojov. Chudoba detí je predovšetkým o deťoch vyrastajúcich v rodinách žijúcich v biede, teda rodinách bez takého príjmu, ktorý by ich uchránil pred materiálnou depriváciou a zabezpečil dôstojný život. Ide však o viac než len o to, nemať dosť peňazí. Jedná sa aj o dôstojné bývanie či prístup ku kvalitnému vzdelaniu a zdravotnej starostlivosti. Ako aj mať rovnaké príležitosti na rozvoj a rovnocenne participovať vo svojej vlastnej krajine. Týka sa to deti, ktorých hlas nie je vypočutý. A ide aj o rodiny, ktoré sa napriek všetkému snažia pre svoje deti zabezpečiť primerané životné prostredie. Nedostatočný príjem v kombinácii so zlým prístupom k občianskej vybavenosti a službám znamená, že chudoba detí je aj o nemožnosti zúčastňovať sa každodenných aktivít, ako je účasť na školských výletoch, plaveckom výcviku, možnosť pozvať priateľov, zúčastniť sa narodeninových osláv a iných podujatí ako ísť na dovolenku.
Chudoba v Európe je predovšetkým relatívnym pojmom Všeobecne platí, že chudoba detí sa v štátoch Európy chápe ako relatívny pojem. Je to vtedy, keď je spôsob života detí o toľko horší než všeobecná životná úroveň v danej krajine či regióne, v ktorom tieto deti žijú, že tieto deti musia bojovať o normálny život a účasť na bežných ekonomických, sociálnych a kultúrnych aktivitách. Význam a vážnosť tohto rozdielu sa výrazne líši od krajiny ku krajine v závislosti na životnej úrovni, ktorej sa teší väčšina. Hoci nie je natoľko extrémna ako absolútna chudoba, relatívna chudoba je veľmi závažná a škodlivá.
Ale absolútna chudoba sa ešte stále vyskytuje po celej Európe V Európe sú ešte stále deti, ktoré zažívajú vážnu depriváciu. Tento jav sa zvyčajne označuje ako absolútna alebo extrémna chudoba. Dochádza k nej vtedy, keď chýbajú základné životné potreby, ako sú zdravé potraviny, kúrenie, dôstojné bývanie, čistá voda, dostatok oblečenia alebo liekov a zdravotnej starostlivosti a keď sa život stane každodenným bojom o prežitie. Toto je samozrejme bežnejšie v rozvojových krajinách. Avšak čoraz častejšie sa takáto situácia stáva realitou aj pre niektoré deti v EÚ, napríklad Rómske deti / deti kočovníkov, zvyšujúci sa počet detí bez domova, maloletých prisťahovalcov bez sprievodu, detí nelegálnych prisťahovalcov a detí z veľmi chudobných regiónov a štvrtí. V dôsledku toho sú vystavené oveľa väčšiemu riziku zlého zdravia a predčasnej smrti.
Extrémnu chudou je možné nájsť vo všetkých členských štátoch, bežnejšia je však v tých chudobnejších. V niektorých členských štátoch je prístup k primeranému vzdelaniu, základným zdravotníckym službám a športovým, rekreačným či kultúrnym aktivitám oveľa obmedzenejší. Zvýšenie základnej úrovne finančného zabezpečenia pre všetky deti a rodiny zostáva naďalej naliehavou výzvou. Kvalita života dieťaťa je viac než len boj proti chudobe detí Dosiahnutie kvalitného života je oveľa širším pojmom než samotný boj proti chudobe detí. Zahŕňa „celú perspektívu dieťaťa”, ktorá berie do úvahy viacrozmerný charakter detských životov a dôležitosť ich vzťahov. Inými slovami to zahŕňa zdravie, vzdelanie, podporu rodiny, ochranu proti poškodeniu a schopnosť detí plne sa podieľať na rozhodnutiach, ktoré sa ich týkajú. Primeraná životná úroveň je nevyhnutnou podmienkou pre deti, aby mohli plne realizovať svoj fyzický, duchovný, mravný a sociálny rozvoj.
Kvalitu života dieťaťa možno definovať ako „napĺňanie jedinečného potenciálu jednotlivca prostredníctvom fyzického, emocionálneho a duchového rozvoja … vo vzťahu k sebe samému, ostatným a okoliu”.
Definícia vychádza z obrazu takej spoločnosti, v ktorej môžu všetci ľudia rozvíjať svoje schopnosti a realizovať svoj potenciál tým, že vyrastajú a žijú v prostredí, ktoré tieto vlastnosti kultivuje a dáva možnosť vyniknúť jedinečnosti každého jednotlivca. Toto je záväzok, ktorý vyžaduje, aby všetky zložky spoločnosti prispievali ku kvalite života detí a považovali ho za dôležité kritérium pokroku.
Kým v Bratislavskom kraji je finančnou chudobou ohrozených ani nie 5 percent obyvateľstva, v Prešovskom je to vyše 18 percent. Príjmy sú jedna vec, no núdzu môžu pociťovať aj ľudia, pre ktorých sú bežné veci nedosiahnuteľný luxus. A práve aj na to sa pýtali štatistici. Zistili, že nečakané výdavky sú nočnou morou takmer každého druhého Slováka a týždňová dovolenka je nad rámec možností vyše tretiny obyvateľstva. Vlastniť auto, zaplatiť nedoplatky, či v zime si zakúriť je pre niekoho problémom. No a istá skupina ľudí smutne si nemôže dovoliť ani vlastnú práčku, farebnú televíziu, či telefón.
Viac ako tretina domácností má ťažkosti so zaplatením hypotéky, nájmu, účtov za energie či iných mesačných poplatkov.
Podľa údajov Štatistického úradu SR sa situácia v posledných desiatich rokoch najmä v košickom kraji výrazne nezlepšila. Napriek tomu nie je prekvapením, že práve ľudia na východe krajiny majú problém so splácaním svojich záväzkov. Najmä tí, ktorí poberajú sociálne dávky a príspevky, majú problém s rôznym typom finančných záväzkov. Zároveň majú ľudia v Košickom kraji v priemere o 27 percent nižšie platy, ako napríklad v Bratislavskom kraji. Aj keď sú náklady na život v hlavnom meste o niečo vyššie, napríklad bývanie je oproti životu v Košickom kraji drahšie o necelých 18 percent. Zo štatistík vyplýva, že najzaťažujúcejším finančným záväzkom sú pre nich celkové náklady na bývanie, rôzne typy pôžičiek a leasingov. Z pohľadu zloženia domácnosti majú tieto problémy najmä tí, ktorí žijú sami, ale aj osamelí rodičia a rodiny, ktoré majú viac ako dve deti.
Negatívny dopad má situácia na psychické zdravie ohrozených rodín, kvôli čomu sa zhoršuje aj ich zdravotný stav. Až 80% chorôb má totiž psychosomatický pôvod. Za posledných 10 mesiacov sa u každého piateho človeka vyskytli psychické problémy. Výskyt depresie vzrástol na 40.9%, pričom postihuje ženy až dvakrát častejšie ako mužov.
Detské práva vyžadujú odlišný prístup k riešeniu chudoby detí
Chudoba upiera deťom prístup k ich právam, ako je to definované v Dohovore OSN o právach dieťaťa (Dohovor). Dohovor vysvetľuje základné ľudské práva, ktoré majú všetky deti: právo na život, právo plne sa rozvíjať, právo na ochranu pred škodlivými vplyvmi, zneužívaním a vykorisťovaním a právo plne sa zapájať do rodinného, kultúrneho a spoločenského života. Štyri hlavné princípy Dohovoru sú nediskriminácia, oddanosť najlepším záujmom dieťaťa, právo na život, prežitie a rozvoj a rešpektovanie názorov dieťaťa. Uplatňovanie Dohovoru vyžaduje istý posun vo vnímaní detí od nazerania na deti ako na pasívnych príjemcov pomoci smerom k činným aktérom, ktorí majú silný vplyv na svoje okolie a vzťahy. Všetky členské štáty sú signatármi Dohovoru, ktorý je právne záväznou medzinárodnou listinou. Preto sa všetky tieto štáty zaviazali k dodržiavaniu práv detí. Dohovor je nesmierne užitočným a dynamickým nástrojom na presadzovanie a ochranu práv a kvality života detí tak pre centrálne vlády ako aj pre skupiny a jednotlivcov, ktorí pracujú s deťmi a pre deti na všetkých úrovniach.
Rodina prežíva rôzne životné situácie, ktoré sa často krát stávajú primárnymi činiteľmi vzniku kríz v rodine, čo sa odráža v saturovaní potrieb jednotlivých členov rodiny. Pre sociálnu pracovníčku a pracovníka je signifikantné, ak dokážu empaticky vnímať plnenie jednotlivých funkcií danej rodiny a mieru saturácie potrieb jej členov.
Neuspokojovanie týchto potrieb sa premieta do porúch rodiny, pri nezvládnutí ktorých sa rodina stáva klientom sociálnej práce. Jednotlivé oblasti pomoci vyplývajú už zo samotného pojmu sociálnoprávnej ochrany, preto pokladáme za kľúčové vymedzenie termínu sociálnoprávna ochrana, ktorý chápeme v dvoch dimenziách:
1) právna ochrana sa týka ochrany práv a záujmov každého človeka, musí byť záujmom celej spoločnosti a jej právneho systému. Podstatnou sa javí právna ochrana osôb, ktoré nemajú plnú alebo čiastočnú spôsobilosť účinne presadzovať a ochraňovať svoje potreby a záujmy, napr. deti, ľudia vo vyššom veku ohrození duševnými chorobami;
2) sociálna ochrana sa týka sociálnych práv ľudí. V zmysle Európskej sociálnej charty hovoríme o oblastiach práv týkajúcich sa práce, pracovných podmienok a odmeňovania, ochrany rodiny, detí, mladistvých, zamestnaných žien, podpory bývania, práv v oblasti sociálneho zabezpečenia, zdravotnej starostlivosti a sociálnej pomoci.
Sociálnoprávna ochrana detí, podľa Zákona č. 305/2005 o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele, je súborom opatrení na zabezpečenie:
· ochrany dieťaťa, ktorá je nevyhnutná pre jeho blaho a ktorá rešpektuje jeho najlepší záujem podľa medzinárodného Dohovoru o právach dieťaťa,
· výchovy a všestranného vývinu dieťaťa v jeho prirodzenom a rodinnom prostredí,
· náhradného prostredia dieťaťu, ktoré nemôže byť vychovávané vo vlastnej rodine. Opatrenia sa vykonávajú pre deti a rodinu najmä prostredníctvom sociálnej práce, metódami a technikami a postupmi spoločenských vied o stave a vývoji sociálno-patologických javov v spoločnosti.
Opatrenia sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately na seba nadväzujú a vzájomne sa podmieňujú, a zároveň voľba a uplatňovanie opatrení na zabezpečenie výchovy a všestranného vývinu detí v ich prirodzenom rodinnom prostredí má prednosť pred uplatňovaním opatrení v náhradnom rodinnom prostredí.
Dieťa, ktoré sa nachádza v situácii, ktorá ohrozuje, príp. môže ohrozovať jeho zdravý fyzický, duševný a psychosociálny vývin môžeme označiť viacerými prívlastkami. Sú to deti v núdzi, deti vo zvlášť ťažkých situáciách, deti ohrozené, deti so zvláštnymi špeciálnymi potrebami. Za ohrozenú rodinu považujeme rodinu s dieťaťom vo zvlášť náročnej životnej situácii, ktorou rozumieme súhrn nepriaznivých vplyvov a okolností, ktoré sa vzťahujú k určitému členovi spoločne posudzovaných osôb. Pokiaľ je rodina v niektorom ohľade narušená, niektoré dôležité potreby človeka zostanú neuspokojené, a rodina sa pre svojich členov stane skôr záťažou. Ak ide o dieťa, teda jedinca vo vývine, môžu mu v dôsledku porúch funkcií rodiny niektoré významné skúsenosti chýbať, a naopak môže byť vystavený vplyvu negatívnych skúseností. Jednou z úloh rodiny je uspokojovať základné potreby svojich členov. Nie vždy je rodina schopná alebo ochotná tieto funkcie plniť, prípadne ich plní neúplným alebo patologickým spôsobom. V takomto prípade dochádza k deprivácii jej členov.
Je veľmi veľa rodín, ktoré sú rozdelené kvôli ekonomickým podmienkam a málo hovorí. Ľudia majú často predsudky a myslia si, že deti idú do domov len preto, že ich rodičia sú nezodpovední a nejakým spôsobom vinní.
- základné biologické potreby dieťaťa predovšetkým uspokojujú všetky nároky na náležitú výmenu látok a plynov (metabolizmus), a to z hľadiska aktuálneho i vývinového. Najvýznamnejšie biologické potreby: dodávka potravy, uspokojovanie základných hygienických požiadaviek, rozvoj obranyschopnosti, stimulácia, dostatok adekvátnych stimulov podnecujúcich a rozvíjajúcich funkcie organizmu, optimálna alebo aspoň uspokojivá starostlivosť.
2. základné psychické potreby dieťaťa:
· potreba určitého množstva, kvality a premenlivosti vonkajších podnetov,
· potreba zmysluplnosti sveta,
· potreba istoty, prvotných citových a sociálnych vzťahov – potreba blízkej osoby,
· potreba vlastnej identity, vlastnej sebahodnoty, spoločenského uznania a spoločenskej hodnoty,
· potreba otvorenej budúcnosti, životnej perspektívy. Všetky zo spomenutých psychických potrieb považujeme za dôležité a rovnocenné.
Keď je ktorákoľvek z týchto potrieb dlhodobo potláčaná a neuspokojovaná, má to za následok psychickú depriváciu dieťaťa, ktoré nebude schopné prispôsobiť sa situáciám, ktoré sú v spoločnosti bežné;
3. základné sociálne potreby: potreba lásky a bezpečia, potreba prijatia dieťaťa, potreba identifikácie s dieťaťom a potreba osvojiť si od najútlejšieho detstva zdravý životný štýl;
4. vývinové potreby. Saturácia potrieb dieťaťa patrí k najdôležitejším požiadavkám starostlivosti o dieťa, ktorá je poskytovaná kýmkoľvek a kdekoľvek. Zároveň je potrebné rešpektovať stupeň vývinu dieťaťa, situáciu, v ktorej sa dieťa nachádza, i prostredie, ktorým je obklopené a ktoré naňho pôsobí. Uvedomenie si všetkých týchto faktorov nám umožňuje vykonávať efektívnu posudzovaciu činnosť.
Podpora rodín s deťmi
Rodiny s deťmi podporuje štát finančnými jednorazovými a opakovanými štátnymi sociálnymi dávkami. Tieto dávky majú prispieť rodičom na výdavky spojené s narodením dieťaťa alebo viacerých detí súčasne a pomôcť im so zabezpečením starostlivosti o nezaopatrené deti, ich výchovu a výživu. Pri poskytovaní štátnej podpory rodinám s deťmi sa nesleduje príjem rodiny, a preto sa ani príjem rodiny netestuje, až na výnimku pri poskytovaní náhradného výživného. Dávky poskytované rodinám s deťmi v rámci systému štátnej sociálnej podpory sú financované výlučne zo štátneho rozpočtu a ich poskytovanie je legislatívne upravené zákonmi.
Peňažná pomoc
Rodinám s deťmi poskytuje štát tieto príspevky:
- príspevok pri narodení dieťaťa ,
- príspevok na viac súčasne narodených detí ,
- prídavok na dieťa ,
- príplatok k prídavku na dieťa ,
- rodičovský príspevok ,
- príspevok na starostlivosť o dieťa .
Diskriminácia minoritných skupín obyvateľov
Dochádzať môže k priamej, ako aj nepriamej diskriminácii.
Rovnosť ľudí je ideálom, ku ktorému sa v súčasnosti hlásia všetky civilizované a demokratické krajiny sveta a spoločenstvá týchto krajín. Ústavy a zákony jednotlivých krajín, vychádzajúc z medzinárodných dokumentov, obsahujú ustanovenia, podľa ktorých sú si všetci ľudia rovní vo svojej dôstojnosti a vo svojich právach, a zakazujú diskrimináciu na základe dôvodov, akými sú napríklad pohlavie, farba pleti, vek, rod, sexuálna orientácia, majetok, sociálny pôvod, zdravotné postihnutie, príslušnosť k národnostnej alebo etnickej skupine, náboženstvo alebo iné postavenie. Rovnosť všetkých ľudí pred zákonom a zákaz diskriminácie je jednou zo základných zásad právneho štátu a je neodmysliteľnou súčasťou každého demokratického právneho poriadku.
Všeobecná deklarácia ľudských práv
Požiadavka na rovnosť ľudí a zákaz diskriminácie je zakotvená vo viacerých medzinárodných dokumentoch. Všeobecná deklarácia ľudských práv, OSN 1948 Najuznávanejším medzinárodným dokumentom, ktorý sa týka základných ľudských práv je Všeobecná deklarácia ľudských práv. Vznikla ako reakcia na hrôzy, ktoré sa stali počas 2. svetovej vojny. Národy z celého sveta sa dohodli na Všeobecnej deklarácii s cieľom, aby sa podobné porušovanie ľudských práv už nikdy neopakovalo. Všeobecnú deklaráciu ľudských práv prijalo Valné zhromaždenie OSN dňa 10. decembra 1948. V tom čase mala OSN 56 členov. Všeobecná deklarácia bola vyhlásená za „spoločný štandard, ktorý majú dosiahnuť všetky národy a štáty“ (z preambuly).
,,Záchranné lano pre milióny ľudí“
Tak nazval medzinárodné pakty o ľudských právach švédsky diplomat Jan Eliasson
Má 30 článkov, ktoré zahŕňajú občianske, politické, ekonomické, sociálne a kultúrne práva. Všeobecná deklarácia ľudských práv nie je zmluva, dohoda medzi krajinami ani záväzný právny dokument. je to deklarácia, vyhlásenie úmyslu alebo princípu, spoločný štandard správania sa.
Členské štáty OSN sa zaviazali v spolupráci s OSN usilovať o všeobecné uznávanie a zachovávanie ľudských práv a základných ľudských slobôd. Všeobecná deklarácia ľudských práv vychádza zo základných hodnôt, ktorými sú uznanie prirodzenej dôstojnosti a rovných a neodňateľných práv všetkých členov ľudskej rodiny ako základu slobody, spravodlivosti a mieru vo svete a viera v základné ľudské práva, v dôstojnosť a hodnotu ľudskej osobnosti a v rovné práva žien a mužov.
Aký je dopad chudoby na deti, rodiny a spoločnosť?
Vystavenie detí riziku Rané detstvo je tou najdôležitejšou fázou vývoja človeka. Dnes už existujú významné a nespochybniteľné vedecké dôkazy o tom, že toto rané obdobie života je tým obdobím, kedy sa najrýchlejšie rozvíjajú kognitívne, fyzické a emocionálne schopnosti dieťaťa. Tieto rané skúsenosti majú hlboký vplyv na celoživotné zdravie a kvalitu života. Chudoba v tomto veku môže poškodiť deti fyzicky, emocionálne aj psychicky a môže mať negatívny dopad na ich kvalitu života teraz i v budúcnosti. Dochádza k narušeniu vývoja mozgu a tým i negatívnemu ovplyvneniu kognitívnych a jazykových schopností. Čím dlhšie deti žijú v chudobe, tým závažnejšie môže byť toto poškodenie a tým je aj vyššia pravdepodobnosť väčšej deprivácie v čase dospelosti, pokiaľ sa neuplatnia stratégie, ktoré by tomu zabránili. Dlhodobé štúdie ukazujú, že z hľadiska zdravia a vývoja už dvojročné chudobné deti výrazne zaostávajú za svojimi zvýhodnenými rovesníkmi. Avšak vďaka úsiliu a podpore svojich rodičov niektoré deti vyrastajúce v chudobe dosahujú dobrých výsledkov. A tak hoci chudoba detí výrazne zvyšuje riziko, nemusí nutne viesť k pesimistickým výsledkom.
Slabé sociálne zabezpečenie a diskriminácia
Zákaz diskriminácie ochraňuje každú osobu pri poskytovaní sociálneho zabezpečenia. Uvedený zákaz platí rovnako pre sociálne opatrenia poskytované štátom, samosprávou alebo súkromnými poskytovateľmi.
Sociálna pomoc a sociálne výhody sú poskytované spravidla len určitým skupinám obyvateľstva a ich zámerom je udržať alebo zlepšiť sociálnu situáciu príslušníkov špecifických cieľových skupín. Cielená sociálna ochrana pre osobitné skupiny, napríklad formou starobných dôchodkov, poskytovaná len osobám podosiahnutí určitéhoveku, alebo príspevky poskytované osobám so zdravotným postihnutím, sa nepovažujú za diskrimináciu. Zákaz diskriminácie sa však vzťahuje na poskytovanie určitého špeciálneho druhu sociálnej pomoci v rámci danej cieľovej skupiny.
Rozsah ochrany
Sociálna ochrana a rôzne sociálne dávky zahŕňajú finančnú a materiálnu podporu alebo iné služby napomáhajúce určitým skupinám ľudí užívať svoje sociálne práva v čo najvyššej miere. Pri poskytovaní sociálnych služieb alebo výhod je zakázaná diskriminácia, či už sú tieto služby poskytované štátom, samosprávou alebo súkromnými subjektmi.
Slovenské školstvo zlyháva pri vzdelávaní detí zo sociálne slabších rodín. Tieto deti dosahujú v testovaní vedomostí pravidelne horšie výsledky ako žiaci bez sociálneho znevýhodnenia. Podľa sociologičky na to má okrem rodinných pomerov vplyv aj jazyková bariéra detí či nevyhovujúci systém výučby.
Vo vzťahu k sociálnej ochrane a sociálnym výhodám je zakázaná diskriminácia pri všetkých aspektoch ich poskytovania, vrátane poskytovania sociálnych výhod a služieb, kvality poskytovaných služieb a zaobchádzania s vami pri ich prijímaní. Všetky deti by mali mať rovnaký prístup k vzdelaniu a rovnaké podmienky. V praxi to však funguje inak. Testovanie vedomostí piatakov pravidelne preukazuje priepastné rozdiely medzi žiakmi z jednotlivých regiónov. Najhoršie výsledky dlhodobo dosahujú žiaci z okresov Gelnica, Rimavská Sobota, Revúca a Kežmarok. Výsledky žiakov z týchto okresov sú takmer o polovicu horšie ako výsledky piatakov z bratislavských škôl. Testovanie tiež preukázalo, že žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia vedia z matematiky približne tretinu z toho, čo ich neznevýhodnení rovesníci.
Deti, ktoré žijú v chudobných segregovaných spoločenstvách, majú veľmi často iný materinský jazyk ako ten, v ktorom budú vzdelávané. Táto skutočnosť nie je u nás – na rozdiel od Spojeného kráľovstva, Nemecka, Švédska, Dánska a podobne – vo vzdelávacom systéme zohľadňovaná. K pochybeniu dochádza už pri príprave študentov na ich budúce povolanie učiteľa. Školy nepripravujú pedagógov schopných vyučovať slovenský jazyk ako ďalší jazyk a pedagógov elementaristov schopných vyučovať slovensky alebo maďarsky ako v jazyku, ktorý je pre deti nový.
Problémom je aj samotný spôsob výučby, ktorý nezohľadňuje sociálne odlišnosti. Nedostatočná názornosť vzdelávania a priveľké požiadavky na abstraktné myslenie, ktoré sa nemôže dostatočne rozvíjať v prostredí, kde sa rieši len základné prežitie. Deti vyrastajúce v hlučnom, priestorovo stiesnenom a nezdravom prostredí neraz trpia poruchou pozornosti, ktorá negatívne vplýva na ich schopnosť učiť sa.
Obrovské regionálne rozdiely eviduje aj ministerstvo školstva. Podľa rezortu problémy u detí zo sociálne slabších pomerov vznikajú už v prvých rokoch školskej dochádzky. Žiaci z tejto skupiny majú značné vedomostné nedostatky vo všetkých testovaných oblastiach. Veľmi náročným a problematickým sa pre nich stáva osvojovanie si nadstavbových znalostí a zručností z čitateľskej a matematickej gramotnosti, ak v matematike a slovenčine nemajú utvrdené základné učivo 1. stupňa ZŠ.
Slovenský antidiskriminačný zákon zakazuje diskrimináciu na základe všetkých chránených dôvodov v spojení s právami osôb ustanovenými osobitnými zákonmi v oblastiach prístupu a poskytovania sociálnej pomoci, sociálneho poistenia, starobného dôchodkového sporenia, doplnkového dôchodkového sporenia, štátnej sociálnej podpory a sociálnych výhod.
Slovenský právny poriadok tiež explicitne zakazuje diskrimináciu na základe všetkých chránených dôvodov vo vzťahu k nezamestnaným osobám a osobám hľadajúcim zamestnanie.
K akým porušeniam ľudských práv môže dôjsť?
Zákaz diskriminácie bude porušený, ak vám bude odopretý špeciálny druh sociálnej pomoci ku ktorému ste oprávnení podľa zákona, a to jedine z dôvodu vašej etnicity, rasy, náboženstva alebo inej osobnej charakteristiky uznanej za chránený dôvod.
V takom prípade môže byť porušené aj vaše právo na sociálne zabezpečenie.
PRÍKLAD
Odmietnutie sociálnej podpory obcou sýrskemu utečencovi, ktorému bol poskytnutý azyl, môže byť porušením princípu nediskriminácie a zároveň porušením práva na sociálne zabezpečenie.
PRÍKLAD
Podľa niektorých mimovládnych organizácií môžu byť niektoré ustanovenia zákona o príspevku pri narodení dieťaťa diskriminačné, osobitne vo vzťahu k rómskym ženám. Zákon podmieňuje vyplatenie príspevku tým, že žena po pôrode neopustí zdravotnícke zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti spôsobom, ktorý je v rozpore s ustanovením osobitného predpisu o prepustení osoby z ústavnej zdravotnej starostlivosti. (Teda že neopustí nemocnicu svojvoľne, pred termínom stanoveným ošetrujúcim lekárom.) Uvedené ustanovenie bolo napadnuté prostredníctvom actio popularis a v súčasnosti čaká na rozhodnutie Najvyššieho súdu.
Slovenské národné stredisko pre ľudské práva – SNSĽP
Slovenské národné stredisko pre ľudské práva je nezávislý orgán zriadený podľa zákona o SNSĽP. Stredisko patrí do siete štátnych inštitúcií pre ľudské práva zriadených v súlade s takzvanými Parížskymi princípmi Organizácie Spojených národov. Antidiskriminačný zákon rozšíril oprávnenia Strediska aj pre oblasť presadzovania zásady rovného zaobchádzania a ochrany pred diskrimináciou na základe všetkých dôvodov, uvedených v zákone.
V čom môžu pomôcť?
Právne služby
Stredisko poskytuje právne služby osobám, ktoré sa domnievajú, že ich ľudské práva boli porušené alebo ktoré namietajú porušenia zásady rovného zaobchádzania voči svojej osobe nejakým verejným orgánom alebo súkromným subjektom. Váš podnet môžete stredisku podať ústne alebo písomne, bezplatne a so zachovaním zásady dôvernosti. Ústrednú kanceláriu Strediska v Bratislave (adresa spomenutá nižšie) alebo ktorúkoľvek z regionálnych pobočiek v Žiline, Banskej Bystrici či Košiciach môžete navštíviť osobne alebo kontaktovať telefonicky, či prostredníctvom e-mailu. Stredisko vám môže poskytnúť konzultácie, môže vo vašom prípade konať ako mediátor alebo vám môže poskytnúť právne zastúpenie na súde pro bono. Využitie tejto formy pomoci však bolo v ostatných rokoch sťažené v kvôli nedostatku odborných kapacít strediska.
Služby v oblasti poskytovania informácií, vzdelávania a odbornej prípravy
Pokiaľ hľadáte akékoľvek informácie o ľudských právach, môžete navštíviť knižnicu alebo webovú stránku Strediska. Ak ste na vašej škole zodpovedný za občiansku náuku alebo za odbornú prípravu vašich zamestnancov, môžete pozvať pracovníkov strediska, ktorí vám poskytnú špeciálne upravené odborné a vzdelávacie aktivity.
Aktivity
- monitorovanie a hodnotenie dodržiavania ľudských práv
- realizácia výskumov, prieskumov a analýz týkajúcich sa dodržiavania ľudských práv a zásady rovného zaobchádzania verejnými orgánmi aj súkromnými subjektmi
- poskytovanie vzdelávacích a odborných služieb pre rôzne cieľové skupiny
- zhromažďovanie, analýza a poskytovanie informácií o rasizme, xenofóbii a antisemitizme v Slovenskej republike
- zabezpečuje právnu pomoc obetiam diskriminácie prostredníctvom mimosúdneho urovnania, mediácie alebo právneho zastupovania na súde
- zvyšovanie povedomia v oblasti ľudských práv a nediskriminácie
- publikovanie nezávislých správ, zisťovaní a odporúčaní týkajúcich sa dodržiavania ľudských práv a zásady nediskriminácie
- poskytovanie knižničných služieb
POMOC RODINÁM
Zoznam združení, organizácií, hnutí a platform, ktoré sa v rámci svojej činnosti zaoberajú témou podpory rodiny a jej členov v rôznych životných etapách a situáciách.
- Akadémia Karola Wojtylu Banská Bystrica – akademické programy, školenia, semináre a inú výchovno-vzdelávaciu činnosť; realizuje vedecko-výskumnú činnosť vo všetkých oblastiach, ktoré sa dotýkajú rodiny, najmä v oblasti humanitných vied; vydáva publikácie (teologiatela@gmail.com)
- Akadémia rodiny – kurzy, prednášky, rodinné pobyty (info@akademiarodiny.sk)
- Arcidiecézne centrum pre rodinu Košice (rodina@abuke.sk, 0948 788 068)
- Asociácia za život a rodinu – ochrana dôstojnosti a života každého človeka od počatia až po prirodzenú smrť, ochrana a podpora rodiny, podpora vzdelávania, osvetová, organizačná a publikačná činnosť, podpora rozvoja a zachovania kultúrnych hodnôt (info@zazivotarodinu.sk)
- Centrum pomoci pre rodinu Trnava – vzdelávanie, poradenstvo, dobrovoľnícka služba v rodinách (cppr@cppr.sk, 0948 020 412)
- Centrum pre rodinu Bratislavskej diecézy – vzdelávanie, soc.pomoc, poradenstvo, rodinné pobyty (cprbratislava@gmail.com, 0902 891 344)
- Centrum pre rodinu Nitra – vzdelávanie, soc.pomoc, poradenstvo, rodinné pobyty (nitrianskerodiny@gmail.com, 0903 468 697)
- Centrum pre rodinu Pezinok – vzdelávanie, soc.pomoc, poradenstvo, rodinné pobyty (rodiny@pezinskerodiny.sk, 0911 225 650)
- Centrum pre rodinu Sigord – kurzy, prednášky, poradenstvo, rodinné pobyty PREŠOV (centrum.rodina@gmail.com, 0903 983 317)
- Centrum pre rodinu Trenčín – vzdelávanie, poradenstvo, soc. pomoc, koučing, kurzy, Program Otec a syn, Otec a dcéra, dobrovoľníctvo, komunitná klubovňa K (info@cprtrencin.sk, 0940 785 275)
- Centrum prípravy na manželstvo Žilina – kurzy prípravy na manželstvo (domanzelstva@domanzelstva.sk)
- Diecézne pastoračné centrum pre rodinu Banskobystrickej diecézy – kurzy, prednášky, poradenstvo (rodinabb@rodinabb.sk)
- Evanjelická diakonia ECAV na Slovensku – zaoberá sa sociálno-diakonickou prácou, humanitárnou a rozvojovou pomocou, zdravotníckou starostlivosťou, prevenciou pre rôzne sociálne skupiny a vzdelávaním v týchto oblastiach (diakonia@diakonia.sk, 0915 732 761)
- Fórum života – pomoc pri riešení ťažkých životných situácií žien a ich detí, núdznych, chorých a slabých (forumzivota@forumzivota.sk, 0903 533 946)
- Gréckokatolícka rómska misia – aktivity pre celé rodiny v rómskych komunitách (pre deti, mládež, dospelých), duchovné obnovy a hudobná formácia detských, mládežníckych a iných kapiel; pomáha vytvoriť mosty dobrých vzťahov vnútri rómskych rodín a medzi rómskymi a slovenskými rodinami (info@romskamisia.sk, 0910 414 874)
- Inštitút rodiny Košice – školenia, kurzy, prednášky (irke@irke.sk, 0905 699 181)
- JUŽANIA – RC Južanček – pomáha rodičom, ktorí sa ocitli v hmotnej a finančnej núdzi (info@juzancek.sk, 0910 686 078)
- Komunitno-pastoračné centrum Prešov – kurzy pre manželov (rodinnevztahy@maranathapo.sk, 0908 972 786)
- Liga pár páru – prirodzeného plánovania rodičovstva, propaguje neantikoncepčný životný štýl, šíri ekologické dojčenie, podporuje rodinné aktivity a pomáha budovať manželské vzťahy (lpp@lpp.sk, 0908 722 055)
- Manželské stretnutia Bratislava – kurzy prípravy na manželstvo (mstretnutia@mstretnutia.sk, 02/43 42 49 62)
- Nadácia PSK pre podporu rodiny – nadácia Prešovského samosprávneho kraja na pomoc jednotlivcom a rodinám v ich zlej ekonomickej, sociálnej či zdravotnej situácii. Sprostredkovanie kontaktov na najlepších odborníkov a špecialistov. Aktívne rozhovory medzi tými, ktorí potrebujú pomôcť a tými, ktorí ju dokážu poskytnúť (052/70 81 622, nadacia@vucpo.sk)
- Nadácia Žilinského samosprávneho kraja pre podporu rodiny – vznikla v roku 2018 aj na základe spolupráce ŽSK a Fóra života o.z. a pri nej pracuje aj Rodinné centrum pomoci, ktoré poskytuje bezplatné právne, psychologické a sociálne poradenstvo. Nadácia podporuje jednotlivcov a rodiny v ťažkých, nečakaných a krízových životných situáciách, pomáha preklenúť obdobie neistoty a núdze, ktoré jednotlivcov alebo rodinu postihnú. Doteraz sme finančne pomohli viac ako 180 žiadateľom a poradenstvo využilo viac ako 500 ľudí (nadacia@zilinskazupa.sk, 0948 386 342)
- O rodine, n.o. Stupava – kurzy, prednášky, zážitkové pobyty (info@orodine.sk, 0905 886 701)
- PloDar o.z. – ponúka možnosť plánovať rodičovstvo a spoznať svoj cyklus pomocou Creighton model systému do záznamovej tabuľky. Tá je nevyhnutným predpokladom liečby neplodnosti, využijúc princípy Restorativnej reprodukčnej medicíny (plodar.sk@gmail.com)
- Poradenské centrum pre rodiny FAMILY GARDEN Bratislava – poradenské centrum pre rodiny, vzdelávacie kurzy (bratislava@familygarden.sk, 0903 821 321)
- Pre rodiny, o.z. Bratislava – programy, poradenstvo, sprevádzanie. Venujú sa vzťahom v rodinách, organizujú zážitkové pobyty OTEC a SYN a iné (prerodiny@prerodiny.sk, 0911 711 255)
- Program Buddy Bratislava – podpora detí z CDR, dobrovoľníctvo sprevádzania detí (info@tvojbuddy.sk)
- Rodinkovo – miesto prijatia pre rodiny Belušské Slatiny – rodinné pobyty, kurzy (info@rodinkovo.sk, 0911 911 780)
- Úsmev ako dar – podpora detí z CDR, vzdelávanie, soc.pomoc (info@usmev.sk, 02/638 15 208)
- Zaostri na rodinu – zduženie na podporu tradičnej rodiny Banská Bystrica – rodina a jej potreby – publikačná činnosť, databáza tipov na výlety, kurzy, OTECaSYN (narodinu@zaostri.sk, 0903 590 364)
- muzom.sk – Portál, neštandardný pánsky magazín pre mužov, ktorí rozmýšľajú (info@muzom.sk, peter@muzom.sk)
- otcom.sk – Portál, venuje sa mužom, otcom, rodine, glosy, články (matus@otcom.sk)
- rodinka.sk – Portál – tehotenstvo, rodina, zdravie, deti (kristina.kovacikova@rodinka.sk)
- zastolom.sk – Portál, manželstvo, rodičovstvo, náročné situácie, pomoc (info@zastolom.sk)